Statut znów łączy

Statut Kaliski znowu połączył naród polski z żydowskim. Zawarte w Statucie prawa nadane Żydom a potwierdzone pisemnie w 1264 roku w Kaliszu przez księcia Bolesława Pobożnego przetrwały ponad 500 lat, do końca I Rzeczypospolitej. W czwartek w auli kaliskiego Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu odbyło się spotkanie poświęcone dziedzictwu polsko-żydowskiemu. Okazją do jego zorganizowania stało się powtórne wydanie Statutu w artystycznej wizji Artura Szyka.

na fot. arch. A. Szyk:

W spotkaniu prowadzonym przez wiceprezydenta Kalisza - Dariusza Grodzińskiego, wzięli udział znakomici goście: prof. Szewach Zenon Weiss (Honorowy Obywatel Miasta Kalisza, były ambasador Izraela w Polsce), naczelny rabin Polski Michael Schudrich, prof. dr hab. med. Aleksander Skotnicki (prezes Fundacji Stradomskie Centrum Dialogu w Krakowie, główny inicjator reprintu Statutu Kaliskiego), prof. dr hab. Hanna Zaremska, Hanna i Józef Rozenfeldowie z Tel Awiwu (Honorowi Przyjaciele Kalisza), Piotr Kadlčik (przewodniczący Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Polsce), przedstawiciele londyńskiego Komitetu Ochrony Cmentarzy Żydowskich w Europie.

na fot.: Szewach Weiss i Michael Schudrich

„Statut kaliski pokazuje starą, prawdziwą twarz Polski - Polski otwartej, sprawiedliwej, łączącej ludzi a nie dzielącej. Kalisz powinien być bardzo dumny, że właśnie tutaj, kilkaset lat temu pisemnie zagwarantowano Żydom wiele praw" - powiedział Radiu Centrum naczelny rabin Polski Michael Schudrich.

Prezydent Kalisza Janusz Pęcherz w swym wystąpienie zwrócił uwagę, że Statut kaliski przeszedł do historii w dwóch postaciach: aktu prawnego - wielkiej kart praw danej Żydom oraz jako dzieło sztuki stworzone przez Artura Szyka: „Z czasem, zwłaszcza po upadku państwa, przeszedł w świadomości powszechnej w sferę symboliczną. Stał się wielką kartą polskiej tolerancji i gościnności. Stał się historyczną legendą równie ważną dla Żydów jak i Polaków. Był dowodem na bliskość dwóch narodów, które potrafiły żyć pod tym samym niebem w zgodzie i wzajemnym szacunku. Statut jest dziedzictwem dwóch narodów, to kamień węgielny w stosunkach polsko-żydowskich i my czujemy się spadkobiercami i strażnikami tego kamienia".

na fot.: prezydent Kalisza Janusz Pecherz, przewodniczący Radmy Miejskiej Grzegorz Sapiński (PO) i naczelny rabin Polski Michael Schudrich.

Prezydent zapewnił także, że w tym roku ostatecznie zostanie przekazany Związkowi Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Polsce ---->teren cmentarza żydowskiego<---- położony przy Nowym Świecie, jedna z najstarszych żydowskich nekropolii na polskich ziemiach.

Egzemplarze reprintu statutu zostały uroczyście przekazane przez prezydenta Pęcherza oraz Grzegorza Sapińskiego - przewodniczącego rady miejskiej, osobom najgłębiej zaangażowanym w odbudowę dobrych relacji polsko-żydowskich, m. in. Szewachowi Weissowi, Michaelowi Schudrichowi, posłom Platformy Obywatelskiej Rafałowi Grupińskiemu i Mariuszowi Witczakowi, państwu Rozenfeldom, marszałkowi województwa wielkopolskiego Markowi Woźniakowi i panu Zenonowi Sroczyńskiemu.
„Jestem wdzięczny Wam w Kaliszu i w całej Polsce, że właśnie Wy Polacy fantastycznie współpracujecie z gminami żydowskimi" - mówił podczas spotkania Szewach Weiss: „Statut ma ogromną symboliczną wymowę. To dowód na to, że Polska to jedyny kraj, który już w XIII wieku pokazał swoją otwartość na naród żydowski. Chciałbym podziękować za to, że macie dla nas otwartą duszę, otwarte serca." Weiss podkreślił, że o nadzwyczajnej tolerancji religijno-społecznej Polaków świadczy choćby fakt, iż przed holokaustem w II wojnie światowej 75% obywateli pochodzenia żydowskiego żyjących w Europie mieszkało właśnie w Polsce, bo właśnie tu byli traktowani najbardziej demokratycznie.
Do roku 1939 w Kaliszu stanowili oni ok. 30% mieszkańców i nie do zatarcia jest ich ogromny wkład w rozwój i funkcjonowanie miasta. Stąd bardzo retorycznie zabrzmiało pytanie profesora Weissa rzucone pod koniec jego bardzo emocjonalnie szczerego wystąpienia – „Jak wyglądałaby dziś Polska bez jednego choćby Żyda?"

Podczas spotkania w galerii uniwersyteckiej została otwarta wystawa "Karty Statutu kaliskiego iluminowanego przez Artura Szyka" z kolekcji Fundacji Stradomskie Centrum Dialogu w Krakowie. Zaprezentowano także 21 oryginalnych kart Statutu ze zbiorów Miejskiej Biblioteki Publicznej im. A. Asnyka.

Dodatkowy egzemplarz reprintu Statutu Kaliskiego rozlosowano pośród zaproszonych gości.

Otrzymał go Piotr Krysiak - redaktor naczelny Radia Centrum :-)

WIKIPEDIA

Statut kaliski – statut nadany Żydom przez księcia kaliskiego Bolesława Pobożnego 16 sierpnia 1264 roku w Kaliszu.
Statut stał się bazą dla położenia Żydów w Polsce, a w późniejszym czasie do powstania także częściowo autonomicznej wspólnoty żydowskiej w Polsce. Zagwarantował on Żydom istnienie sądów żydowskich i osobnych sądów dla spraw w których brali udział zarówno Żydzi, jak i chrześcijanie. Dodatkowo zapewniał on wolność osobistą i bezpieczeństwo Żydom, włączając w to swobodę wyznania, podróżowania i handlu. Postanowienia statutu zostały potwierdzone przez Kazimierza Wielkiego w 1334, Kazimierza Jagiellończyka w 1453 i Zygmunta Starego w 1539.

36 punktów wchodzących w skład Statutu kaliskiego

• 1. Kiedy jest sprawa przeciwko Żydowi, nie może przeciw niemu świadczyć chrześcijanin sam, lecz razem z innym Żydem.
• 2. Kiedy chrześcijanin pozywa na Żyda o zastaw, Żyd zaś utrzymuje, że żadnego nie wziął, wtedy Żyd przysięgą się uwolni.
• 3. Kiedy chrześcijanin utrzymuje, że na zastaw od Żyda mniej pieniędzy otrzymał, aniżeli Żyd teraz żąda, żyd przysięgą dowód złoży.
• 4. Kiedy Żyd, nie mając świadków, utrzymuje, że chrześcijanin zastaw wypożyczył chrześcijanin się odprzysięże.
• 5. Prócz rzeczy kościelnych i krwią zabarwionych wolno Żydom wszystko brać w zastaw.
• 6. A gdyby zastaw jaki był kradziony, Żyd się odprzysięże, że o kradzieży nie wiedział, a chrześcijanin winien mu kapitał na zastaw ten wypożyczony z procentem zapłacić.
• 7. Kiedy zastaw chrześcijanina przez ogień lub kradzież u Żyda zginie, Żyd od nalegającego chrześcijanina przysięgą się uwolni.
• 8. Żydzi w sporach swoich (tj. między sobą) wyłączeni są spod sądów miejskich; zostają pod opieką króla lub wojewody.
• 9. Za zranienie Żyda, słuszna kara i koszta kuracji.
• 10. Za zabicie Żyda słuszna kara i konfiskata majątku.
• 11. Za uderzenie Żyda kara zwyczajna w kraju.
• 12. Żydzi ceł większych od mieszczan nie płacą.
• 13. Od przewożonych zmarłych nic nie płacą.
• 14. Chrześcijanin niszczący cmentarz oprócz kary zwyczajnej majątek traci.
• 15. Rzucający kamieniem na szkołę żydowską odda wojewodzie dwa funty pieprzu.
• 16. Gdy Żyd u swojego sędziego ulegnie karze, która się "wandel" nazywa, zapłaci mu funt pieprzu. ("Wandel" - wina pieniężna).
• 17. Gdy Żyd raz i drugi od swego sędziego zapozwany, nie stawi się, zapłaci karę zwyczajną, gdy się trzeci raz nie stawi zapłaci karę stosunkowo wyższą.
• 18. Za zranienie Żyda, Żyd płaci karę zwyczajną.
• 19. Przysięga na dziesięć przykazań nie powinna być Żydowi naznaczoną, tylko o wartość przechodzącą szacunek 50 grzywien srebra, a w mniejszych rzeczach przed szkołą przysięgać będzie.
• 20. Gdyby dowodów nie było, kto zabił Żyda my Żydom damy przeciw podejrzanym prawną opiekę.
• 21. Za gwałt na Żydzie wyrządzony, chrześcijanin będzie karany podług prawa ziemskiego.
• 22. Sędzia żydowski żadnej sprawy przed sąd nie wytoczy, jeżeli do tego przez skargę strony spowodowany nie będzie.
• 23. Gdy chrześcijanin odbierze dany Żydowi zastaw, a procentu nie zapłaci w ciągu miesiąca, przybywa procent od procentu.
• 24. U Żyda nikt na kwaterze być nie ma.
• 25. Nie wolno jest Żydom wypożyczać pieniądze na dobra nieruchome.
• 26. Odwodzenie dziecka żydowskiego, jako kradzież uważane będzie.
• 27. Zastaw gdy rok i dzień u Żyda pozostaje, staje się jego własnością.
• 28. W dnie świąt swoich, Żydzi nie mogą być przymuszani do oddawania zastawu.
• 29. Zastawy od nich gwałtem biorący ściągnie na siebie karę.
• 30. Nie wolno Żydów oskarżać o używanie krwi chrześcijańskiej.
• 31. Występki Żydów w ich szkołach sądzone być mają.
• 32. W jakiej monecie Żyd pożyczał, w takiej żądać może oddania długu z należnym procentem.
• 33. Konie Żydzi w zastaw tylko we dnie brać mogą.
• 34. Mincarzom nie wolno chwytać Żydów pod pretekstem, że fałszują pieniądze.
• 35. W gwałcie nocnym sąsiedzi Żydowi pomoc dać winni pod kara 30 szelągów.
• 36. Wolno jest Żydom wszystkie towary kupować, chleba i innych żywności dotykać się.

fot. Bartosz Blecha, Agnieszka Gierz

W trakcie uroczystości, wielokrotnie, z wielu ust i w wielu kontekstach padało nazwisko Berka Joselewicza. Jego imię nosi w Kaliszu niewielka uliczka i niewielu kaliszan wie kim był Joselewicz.

Dow Baer (Berek) Joselewicz (ur. 17 września 1764 w Kretyndze, zm. 5 lub 8 maja 1809 pod Kockiem) – polski kupiec pochodzenia żydowskiego, pułkownik wojska polskiego, oficer Legionów Polskich we Włoszech.

Joselewicz urodził się w należącej wówczas do Rzeczypospolitej Kretyndze na Żmudzi. Był faktorem i handlarzem końmi. Zatrudniony był przez księcia Massalskiego, biskupa wileńskiego, który wysyłał go za granicę. Podczas tych wojaży nauczył się francuskiego. Spędził trochę czasu w Paryżu, kiedy rozpoczęła się rewolucja francuska. Przeżycie to być może zainspirowało go do późniejszego przyłączenia się do Kościuszki.

Podczas insurekcji kościuszkowskiej w 1794 organizował Pułk Lekkokonny Starozakonny (żydowski). 17 września 1794 roku Kościuszko oficjalnie ogłosił utworzenie żydowskiego oddziału. Joselewicz, wraz z innym Żydem, Józefem Aronowiczem, stworzyli patriotyczną odezwę w języku jidysz wzywającą do walki wydaną 23 kwietnia.

500 mężczyzn odpowiedziało na wezwanie, uformowano z nich regiment kawalerii – według niektórych autorów Joselewicz miał jednak za mało czasu i środków na jego sformowanie, bo jedynie 3 tygodnie i 3000 złp. Na prośbę Joselewicza zapewniono im możliwość przestrzegania religijnych obyczajów, dostęp do koszernego jedzenia, powstrzymywania się od pracy w szabat (kiedy to było możliwe), a także noszenia tradycyjnych żydowskich bród. W okresie insurekcji warszawską Pragę zamieszkiwało ok. 7000 ludzi, z czego ok. 5000 stanowili Żydzi. Oprócz oddziału Joselewicza sformowano oddziały żydowskiej milicji. Oddział Joselewicza brał udział w obronie warszawskiej Pragi, podczas której został rozbity. Tylko część przeżyła, włączając w to samego Joselewicza, który dostał się do niewoli rosyjskiej].

Po klęsce insurekcji kościuszkowskiej Joselewicz przez Galicję wyemigrował do Włoch. Tam trafił do legionów Jana Henryka Dąbrowskiego. Jako dowódca polskiego oddziału w wielu bitwach napoleońskich, nad Trebbią, pod Novi, Hohenlinden, Austerlitz i Frydlandem. W 1808 roku był członkiem loży wolnomularskiej Bracia Polacy Zjednoczeni.W 1808 roku został kawalerem orderu Virtuti Militari. Odznaczony był także Legią Honorową.

W legionach Joselewicz musiał zmagać się z szykanami ze strony polskich towarzyszy broni. Generał Kniaziewicz, dowodzący Legią Naddunajską, w szeregach której znalazł się Joselewicz, pisał w liście do Wybickiego:

„Berek, co w Polszcze był pułkownikiem, co dwie kampanie we Włoszech odprawił, tu przybywszy, tym dobrowolnie starszeństwa odstąpił, którzy tu żadnej kampanii nie odprawili; dlatego jednak jego prześladować nie przestają, któremu jednak niczego więcej zarzucić nie można jak to, że się nie szlachcicem urodził”.

W armii Księstwa Warszawskiego dowodził szwadronem. Zginął podczas potyczki z Austriakami pod Kockiem w 1809. (...) za: Wikipedia

Autor: 

Agnieszka Gierz

Personalia

e-mail
gierz@rc.fm

Nazwisko: 

Agnieszka Gierz
Goniec Kaliski, 1918 r., www.fzp.net.pl

Każde forum komentarzy umieszczone pod informacjami prasowymi na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), nie jest moderowane w czasie rzeczywistym - komentarze nie są weryfikowane przed ich automatyczną publikacją. Nie jest dozwolone umieszczanie w ww. komentarzach: nazw i marek o charakterze komercyjnym, linków czy innego rodzaju przekierowań do innych stron internetowych i jakichkolwiek obiektów graficznych. Wpisy łamiące prawo należy zgłaszać na adres: adm@rc.fm. Wpisując jakikolwiek komentarz na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), autor tego komentarza przyjmuje świadomie do wiadomości i świadomie akceptuje bezwarunkowe prawo właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm) do usunięcia lub modyfikacyjnego skrótu wpisanego komentarza oraz brak gwarancji zapewnienia ciągłości publikacji wpisanego komentarza, jako korespondencji niezamówionej przez właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm).

Komentarze

Trzeba było popatrzeć co

Trzeba było popatrzeć co panów w jarmułkach interesowało najbardziej po drugiej stronie UAM-u. Niektórzy z nich w góle nie przyszli na uroczyste spotkanie - obejrzeli co swoje, do Mercedesa i wio do Warszawy.

Zdaniem pro. Weissa Zydzi

Zdaniem pro. Weissa Zydzi zyli w Polsce ciagle pod grozba zaglady. To obrazliwe stwierdzenie nie poparte zadnym przykladem. To jest sformulowanie tak samo prawdziwe, jak to ze Zydzi chcieli zaglady wszystkich Polakow.

POCZYTAJ TE CHAMSKIE

POCZYTAJ TE CHAMSKIE KOMENTARZE PONIŻEJ I ODPOWIEDZ, CO ON MA MYŚLEĆ PO CZYMŚ TAKIM? Że jesteśmy otwarci? Opowiadał, że byliśmy. Potem wszystko było winą Niemców. Niemców już nie ma tu pól wieku. A jacy my pozostaliśmy?

Winniśmy  wybaczać biednym

Winniśmy wybaczać biednym duchem i umysłem. Niech są zwolennikami myśli a nie jakiejś mniej lub bardziej głupawej dyskusji. Narody giną w mrokach dziejów, myśl pozostaje gdyż stanowi uniwersum. Jeżeli chcecie coś dodawać to niech to ma jakiś sens. Nudno tu bo nikt nie rozumie co oznacza przesłanie Pokoleń i tolerancja.

masz już zatem wybaczone i

masz już zatem wybaczone i pamietaj jegomościu by nigdy wiecej wrzątkiem nie zalewać woreczka z herbatą w ustach a w szklance. skoro jesteś ostatnim co cokolwiek jeszcze rozumie to może pora na zgaszenie światła?

Reprint statutu powinien

Reprint statutu powinien dostać Andrzej Banert, bo to on tworząc za wlasne pieniądze muzeum pokazujące m.in. życie społeczności żydowskiej w Kaliszu w okresie międzywojennym w praktyce przyczynia się do lepszego poznania i zrozumienia mniejszości zamieszkującej gród nad Prosną. To jest konkretne działanie na rzecz odbudowy dobrych relacji polsko - żydowskich. Proszę o przykłady takich działań ze strony uhonorowanych dwóch posłów, panów Grupińskiego i Witczaka. Jestem ciekaw czemu tylko oni dostali to wyróżnienie, a gdzie na przykład parlamentarzyści innych opcji ?. Oczywiście nie śmiem nawet podejrzewać, że to polityczna hucpa.

Chrzanić tam Witczaka czy

Chrzanić tam Witczaka czy jakiegoś Grupinskiego.

Ten statut to powinien dostać radny koniecznie z innej opcji.

Taki na przykład Musiński Jan.

Ile on poświęcił energii i czasu na badania nad żydami w naszym otoczeniu! Niewiarygodne!!!

ONET.PL: Radny PiS na tropie Żydów i pederastów
8 lis 12, 10:24

Jan Mosiński, radny sejmiku z ramienia PiS i szef "Solidarności" w Kaliszu, na swoim Twitterze tropi Żydów i pederastów...

http://wiadomosci.onet.pl/kraj/radny-pis-na-tropie-zydow-i-pederastow,1,5299015,wiadomosc.html

http://www.rc.fm/polityczne/kto-jest-zydem-kto-nie.html

nie ma w świecie kraju tak

nie ma w świecie kraju tak przepełnionego miłością do innego, niezrozumiałego kogoś i czegoś jak polska właśnie
nigdzie indziej na świecie nie znajdziesz tyle tolerancji w ludziach o poglądach wszelakich
nie ma w świecie drugiego takiego państwa gdzie 99% społeczeństwa to religijni fanatycy i biblijni analfabeci jednoczesnie

nie wierzycie - poczytajcie komentarze...

Drogi Czytelniku - historyku

Drogi Czytelniku - historyku nieporownuj teren cmentarza Na Rosie bo to był zawsze teren polski byliśmy tam właścicielami a nie jak Żydzi osadnikami i kolonoalstami. Takie same prawa mogli by mieć Szwedzi,Germanie,Tatarzy itd . Oni tez kiedyś unas byli.

Jak widać w komentarzach,

Jak widać w komentarzach, wiele jeszcze do zrobienia mają historycy w edukacji tzw Prawdziwych Polaków. Żałosny jest brak wiedzy i paskudztwo umysłowe niektórych.
Dzisiejsi Polacy z jednej strony tacy Polacy pieją jak to wspaniale w Wielkiej Brytanii i wykorzystują tam status gości do bólu. Z drugiej strony nie potrafią uszanować pamięci wielonarodowego społeczeństwa, które było faktem i szukają dowodów na syjonizm sprzed 800 lat. W czasach gdy Żydzi byli bezpaństwowi.
Statut i jego treść są dowodem dokładnie na co innego. Na to, jak dyskryminowani byli Żydzi i jak podstawowych praw musieli dochodzić.
Jak inaczej chcecie interpretować zdanie, że ich bicie ma podlegać normalnej karze jak bicie kogoś innego (chrześcijanina)

Michnik, Wolińska, Gurowska,

Michnik, Wolińska, Gurowska, Różański, Leo Hochberg, Morel (brak zgody na ekstradycję tego zbrodniarza),
Brystygierowa, Herer, Brus, oj można by mnożyć.
Tak, dla równowagi tej wyliczanki, co wolno było i nie wolno, podam to, co poniżej:

49 rodzajów maltretacji i tortur, stosowanych przez UB (robili to między innymi wyżej wymienieni):
"1. bicie pałką gumową specjalnie uczulonych miejsc ciała (np. nasady nosa, podbródka i gruczołów śluzowych, wystających części łopatek itp.);

2. bicie batem, obciągniętym w tzw. lepką gumę, wierzchniej części nagich stóp - szczególnie bolesna operacja torturowa;

3. bicie pałką gumową w pięty (seria po 10 uderzeń na piętę - kilka razy dziennie);

4. wyrywanie włosów ze skroni i karku (tzw. podskubywanie gęsi), z brody, z piersi oraz z krocza i narządów płciowych;

5. miażdżenie palców między trzema ołówkami (...);

6. przypalanie rozżarzonym papierosem okolicy ust i oczu; (...)
8. zmuszanie do niespania przez okres 7-9 dni (...)"
Tak więc długa jest droga edukacji. Długa i ciągle oczekujemy, że Panowie z Tel-Aviv powiedzą: Przepraszamy za naszych braci-oprawców. Także za tych zbrodniarzy, których nie chcielismy wydać Wam pod sprawiedliwy osąd, cgroniąc ich przed ekstradycją.

Szkoda ze pan Weiisa niebyl

Szkoda ze pan Weiisa niebyl tak skuteczny wtedy kiedy Izrael miał w d... Nasze prawa i odmówił wydania największego hohsztaplera który okradł Polskę Gasiorowskiego z ARTB.Ale Żydzi zawsze dbali i dbają o własne interesy.

Karygodne i niedopuszczalne

Karygodne i niedopuszczalne był zabranie przez gminę żydowska terenu na Nowym Swiecie po szkole Specialnej. To Niemcy zlikwidowali ten cmentarz a my Polacy musimy po pr zegarek wojnie ponosić tego koszty i na wczorajszym spotkaniu jeszcze idioci tym się chelpimy.Teraz wyciągajątrzydziestki ręce po teren pogotowia ratunkowego na Nowym Świecie i bloki na ulicy Handlowejpowolutku rekami Polaków jak to maj w zwyczaju Żydzi tooburzajace i jeszcze by chcieli żebyśmy za nimi tesknili urządzili im festiwale i dni kultury żydowskiej ti oburzajace

Czyli gdyby np cmentarz na

Czyli gdyby np cmentarz na Rossie w Wilnie w trakcie II wojny wyrównali spychaczami Rosjanie, a my byśmy się zwrócili teraz o przywrócenie godności temu miejscu jako mieszaninie polski kości po których biegają dzieciaki z piłką, a Litwini powiedzieli "spadać Polaczki na drzewo do Polski" to by był wszystko OK?

Przy całym  szacunku i

Przy całym szacunku i współczucia dla losów pana Weiisa to jego przemówienie delikatnie mówiąc było nie na miejscu.Wiele osób odebrało je negatywnie ale tylko jedna miała odwagę by to przerwać i wyjść mnie jak i wielu tej odwagi zabrakło i jest mi samemu przed sobą wstyd.Zaproszony gość w domu gospodarzy takich żeczy nie mówi. Ci którzy byli wiedza oczym mówię.Wielki szacunek dla tego Polaka .

Jesli ktoś czytał statut to

Jesli ktoś czytał statut to jasno stwierdzi ze statut został napisany przez Żydów z zachowaniem interesów tylko strony żydowskiej zawsze z korzyścią strony izraelitow, wykorzystywali go przez wieki bardzo skrupulatnie i grabierzczo. Każdy punkt statutu świadczy o bezradności i krzywdził Polaków w sporach z zydami,zreszta podpisujący go król musiał być już niezli u nich na lichwe zadłużony podpisując coś tak stronniczego. To są fakty historyczne więc tym bardziej mnie dziwi nadawanie temu wydarzeniu takiej rangi,porównał bym to do Konrada Mazowieckiego i zaproszenie krzyzakow do polski tez mamy to świętować, wiem ze Żydzi w świecie są bardzo silni i wpływowi dbali i dbaja tylko jednostronnie o swój interes. Dziwi mnie tylko nasza głupota sluzalczosc i poddanstwo ale zawsze byliśmy słabi ulegli i sprzedajni
.

• 9. Za zranienie Żyda,

• 9. Za zranienie Żyda, słuszna kara i koszta kuracji.• 10. Za zabicie Żyda słuszna kara i konfiskata majątku.• 11. Za uderzenie Żyda kara zwyczajna w kraju.• 12. Żydzi ceł większych od mieszczan nie płacą.
rzeczywiście superprawa... nic tylko zostać Żydem w tamtych czasach...