Październik w Teatrze

Repertuar Teatru im. W. Bogusławskiego w Kaliszu

SZCZEGÓŁOWY REPERTUAR WRAZ Z OPISAMI SZTUK ZNAJDZIESZ ---->TUTAJ

Paul Pörtner
Szalone nożyczki /Shear madness/
Przekład Elżbieta Woźniak, Reżyseria i opracowanie muzyczne Marcin Sławiński, Scenografia Wojciech Stefaniak
Obsada
Agnieszka Dulęba-Kasza, Agnieszka Dzięcielska, Zbigniew Antoniewicz, Wojciech Masacz, Szymon Mysłakowski, Michał Wierzbicki
Szalone nożyczki to jedna z najpopularniejszych komedii kryminalnych ostatniego dwudziestolecia – w 1997 wpisano ją do światowej księgi rekordów Guinnesa jako najdłużej bez przerwy graną sztukę (niebędącą musicalem) na scenach amerykańskich. Jej atrakcyjność polega na tym, że realizatorzy i wykonawcy zawsze sytuują akcję sztuki „tu" i „teraz", aby widzowie mogli rozpoznawać w przedstawieniu specyfikę swojego miasta, jego instytucje oraz znanych mieszkańców. Czytelność uwarunkowań lokalnych jest ważna dlatego, że publiczność staje się współwykonawcą spektaklu i ma swój udział w rozwiązywaniu kryminalnej zagadki. Ten interaktywny teatr dzięki zaangażowaniu widzów każdego wieczoru ma inny przebieg, dlatego warto obejrzeć Szalone nożyczki kilka razy.
Premiera: styczeń 2009 -120 min ( przerwa ) - Duża Scena

William Shakespeare
Wieczór Trzech Króli albo co chcecie /Twelfth Night or What You Will/
Przekład Stanisław Barańczak, Reżyseria i opracowanie tekstu Jacek Jabrzyk, Scenografia i kostiumy Justyna Elminowska, Projekcje i światła Mateusz Wajda
Obsada
Izabela Beń, Izabela Piątkowska, Ewa Suchanek, Marcin Gaweł, Michał Grzybowski, Remigiusz Jankowski, Wojciech Masacz, Łukasz Mazurek, Szymon Mysłakowski, Lech Wierzbowski
Wieczór Trzech Króli albo co chcecie to jedna z najpopularniejszych komedii obyczajowych Shakespeare'a, która dotyczy zawsze aktualnego dyskursu na temat płci, gry tożsamościami i relacji ja – Inny oraz ukazuje dążenie człowieka do pełni i poszukiwanie indywidualnego szczęścia. Znawca twórczości Shakespeare'a, Andrzej Żurowski, podkreślał istotne znaczenie podtytułu tej komedii, który podpowiada kilka tropów jej czytania. Autor łączy bowiem różne formy i poziomy gry miłosnej, w której istotną rolę odgrywają płeć, przebranie, pozór, marzenie oraz konwencja, pozostawiając otwartą kwestię interpretacji wydarzeń.
W okresie powojennym w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego Wieczór Trzech Króli wystawiany był tylko raz – w 1951 roku w reżyserii debiutującej wówczas Irmy Gulskiej. Obecnie własne odczytanie komedii Shakespeare'a przedstawił Jacek Jabrzyk, który – podobnie jak w innych przedstawieniach – odrzuca historyczne ramy i konwencje epoki, by słowa nasycić dzisiejszymi skojarzeniami i poprzez nie wyrazić kondycję człowieka. W rolach głównych występują: Ewa Suchanek jako Viola/Sebastian, Iza Beń jako Oliwia i Michał Grzybowski jako Orsino.
Premiera: 20 kwietnia 2013 - 75 min - Duża Scena

Francis Veber
Plotka / Le Placard/
Przekład Barbara Grzegorzewska, Reżyseria i opracowanie muzyczne Norbert Rakowski, Scenografia i kostiumy Wojciech Stefaniak
Obsada
Izabela Beń, Agnieszka Dulęba-Kasza, Agnieszka Dzięcielska, Izabela Piątkowska, Zbigniew Antoniewicz, Remigiusz Jankowski, Szymon Mysłakowski, Dariusz Sosiński, Marcin Trzęsowski, Michał Wierzbicki, Lech Wierzbowski, Bartłomiej Grzesznik/Stefan Kucharski
Plotka to spektakl, który ujawnia jak łatwo ulegamy mechanizmom interesownego myślenia po to by podołać współczesnemu wymaganiu atrakcyjności. W naszym świecie szczerość, szlachetność i prostoduszność nie mają racji bytu. Asertywność jest potężną siłą. Liczy się tylko efekt, choćby iść "po trupach"! Bohaterem jest przeciętny, normalny facet. Grozi mu utrata pracy, odchodzi od niego żona - życie wymyka mu się z rąk. Taka sytuacja może przydarzyć się każdemu z nas. Co można wtedy zrobić? Czy dopiero gdy stracimy wszystko, stajemy się zdolni do czegokolwiek? Bohater Plotki nie mając nic do stracenia decyduje się na ryzykowny krok, który uruchamia serię absurdalnych i chwilami zabawnych zdarzeń. On nadal pozostaje tym samym nieśmiałym człowiekiem. To, co się zmienia, to spojrzenia innych...
Premiera: grudzień 2012 - Duża Scena

Maurice Maeterlinck
Błękitny ptak /L'Oiseau Bleu/
Przekład Piotr Olkusz, Reżyseria Łukasz Zaleski, Współpraca dramaturgiczna Maciej Podstawny, Scenografia i kostiumy Mirek Kaczmarek, Muzyka Anna Stela, Ruch sceniczny Tomasz Bazan
Obsada
Izabela Beń, Małgorzata Kałędkiewicz, Maja Luxenberg, Bożena Remelska, Kornelia Trawkowska, Zbigniew Antoniewicz, Maciej Grzybowski, Szymon Mysłakowski, Łukasz Stawarczyk, Lech Wierzbowski
Błękitny ptak, pełen poezji dramat belgijskiego noblisty Maurice'a Maeterlincka (1862-1949), zabiera nas w podróż przez świat dziecięcych nadziei i lęków, podejmując trud opisania i poukładania fragmentów uczuć, marzeń i sensów, z których składa się świat młodego człowieka. Swoim przedstawieniem Łukasz Zaleski próbuje uchylić drzwi do rzeczywistości ukrytej poza codziennością, poza granicą tego, co widzialne i dotykalne. Świat Błękitnego ptaka to skomplikowana, delikatna kraina szczęścia i duszy (twórcy przedstawienia zakładają bowiem, że człowiek ma duszę), w której natura, pospolite przedmioty, pokarmy, światło, noc, czas – ożywają i towarzyszą dwojgu rodzeństwa w podróży do źródeł szczęścia i wiedzy. Tyltyl i Mytyl rozpoczynają swoją fantastyczną podróż w noc po śmierci małego braciszka, by z wolna oswoić poczucie straty i przemijania. Świat Maeterlincka to miejsce kompletne, niejednoznaczne, również niebezpieczne. Spójrzmy nań oczami dziecka i razem z twórcami przedstawienia odkryjmy nieoczywiste piękno i pouczający strach – ukryte, przytaczając słowa Ingmara Bergmana, między owsianką a metafizyką.
Na zamówienie Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego powstał nowy przekład dramatu, będący pełną wersją tekstu Maeterlincka. Autorem tłumaczenia jest romanista i teatrolog Piotr Olkusz. Reżyserem przedstawienia jest Łukasz Zaleski, absolwent krakowskiej PWST, który w toruńskim teatrze w pracy reżysera asystował Lies Pauwels, a w kaliskim przedstawieniu Gwałtu, co się dzieje! Maciejowi Podstawnemu (ponadto wystąpił tam w roli sepleniącego Kaspra). Autorem monumentalnej baśniowej scenografii i kostiumów jest Mirek Kaczmarek, autor oprawy plastycznej do tak wybitnych przedstawień, jak Sprawa Dantona, Szajba, Kazimierz i Karolina w reżyserii Jana Klaty, stale współpracujący z czołówką polskich reżyserów, nominowany do Paszportu Polityki, nagradzany na festiwalach teatralnych. Opracowaniem ruchu scenicznego zajął się Tomasz Bazan, tancerz i choreograf, założyciel i reżyser Teatru Maat Projekt w Lublinie, w którym realizuje własny program treningu fizycznego i poszukiwań kulturowych. Do kaliskiego Błękitnego ptaka oryginalną muzykę skomponowała Anna Stela.

Zrealizowano ze środków budżetowych Miasta Kalisza w ramach mecenatu nad kulturą.
Przedstawienie adresowane jest do dzieci od 8 lat i dorosłych.

Premiera: 21 września 2013 - 120 min. (przerwa) Duża Scena

Ray Cooney
Mayday /Run for Your Wife!/
Przekład Elżbieta Wozniak, Reżyseria Igor Michalski, Scenografia Wojciech Stefaniak
Obsada
Agnieszka Dulęba-Kasza, Kama Kowalewska, Zbigniew Antoniewicz, Michał Grzybowski, Jacek Jackowicz, Remigiusz Jankowski, Szymon Mysłakowski, Marcin Trzęsowski
Zazwyczaj skłonni jesteśmy myśleć, że życie z nami igra, że sprawia nam niespodzianki i stawia w niewygodnych sytuacjach. Ale czy sami nie stwarzamy podstaw dla takich życiowych scenariuszy? Dowodzi tego sztuka angielskiego komediopisarza Raya Cooneya. Precyzyjnie zaplanowanemu życiu jej bohatera, londyńskiego taksówkarza Johna Smitha, grozi kompletna ruina z powodu przypadkowego wydarzenia. Musi on wykazać się dużym sprytem, niezłym refleksem i sporą wyobraźnią, by wybrnąć z pozornie komicznych opresji, w rzeczywistości zapowiadających nieuchronną katastrofę małżeńską, a nawet dwie katastrofy.
Pojawienie się komedii Raya Cooneya na kaliskiej scenie zapowiada, że zostanie tu na dłużej. Od czasu polskiej prapremiery w 1992 roku sztuka ta była w repertuarze ponad dwudziestu polskich teatrów. Na przedstawieniach Mayday wrocławska publiczność wypełnia widownię Teatru Polskiego od osiemnastu lat!
Premiera: kwiecień 2010 - 100 min Duża Scena

Małgorzata Kałędkiewicz, Izabela Piątkowska
Pszczółka Majka
na motywach serialu animowanego Pszczółka Maja
Reżyseria, scenariusz Małgorzata Kałędkiewicz , Izabela Piątkowska Opracowanie muzyczne Patryk Pałaś, Daniel Gwiaździński
Obsada
Małgorzata Kałędkiewicz , Izabela Piątkowska
Wyobraźcie sobie kolorową łąkę w środku letniego, sennego popołudnia! Wyobraźcie sobie cykanie świerszczy, bzyczenie trzmieli i wesoły śpiew świergotka łąkowego! Poczujcie ciepły podmuch wiatru i zapach najsmaczniejszego miodu w okolicy! Pszczółka Majka i jej przyjaciel Grubcio zapraszają na spotkanie ze światem polnych zwierzątek, z których te mniejsze często potrzebują pomocy i dobrej rady. W pouczających przygodach rezolutnej pszczółki weźmie również udział zmęczony żuczek, muzykalna pajęczyca, najmądrzejsza ze wszystkich pań ślimakowych i drużyna rozbrykanych mrówek.
Premiera: marzec 2010 - 50 min Scena Kameralna

Tadek Niejadek
wg Wandy Chotomskiej
Reżyseria i oprawa muzyczna Małgorzata Kałędkiewicz, Kompozycja piosenek Dawid Gwiaździński i Patryk Palaś, Lalki, kostiumy i formy plastyczne Jolanta Pawłowska, Marek Aronowski, Barbara Przybyła, Małgorzata Kałędkiewicz i Jakub Kęszycki
Obsada
Agnieszka Dulęba-Kasza, Małgorzata Kałędkiewicz, Kama Kowalewska, Bożena Remelska
Kochane dzieci!
Odgrzewam w kuchni po kilka razy
rosół z kluskami, marchew i zrazy.
Już przez pomyłkę i kompot grzeję...
- któż nie zna tych problemów? Nie tylko babcia Tadeuszka biedzi się i martwi, gdy wnuczek nie je. A jakież to utrapienie dla samych dzieci. Czy jest na to rada? Oczywiście, znalazła ją Wanda Chotomska, która zna wszystkie zmartwienia babć, dziadków, rodziców i dzieci. Znaleźli ją także twórcy przedstawienia Tadek Niejadek. Ta sceniczna bajka opowiada przewrotną historię o chłopcu, który nie chciał jeść, ciągle psocił i stawał się coraz lżejszy, aż w końcu został porwany przez balonik. Babcia i Dziadek Tadka oraz inni bohaterowie razem z dziećmi na widowni będą szukać sposobu, by sprowadzić Tadka na ziemię. Przy okazji dowiedzą się jak należy się zdrowo odżywiać, dlaczego jest nam potrzebny ruch na świeżym powietrzu, a także nauczą się, jak należy się zachowywać w trudnych sytuacjach życiowych. Będzie to wesoła i kolorowa opowieść, wciągająca do zabawy także publiczność.
Premiera: grudzień 2012 - 45 min Scena Kameralna

Lars von Trier, Peter Asmussen, David Pirie
Przełamując fale /Breaking the Waves/
Przekład Sara Celler-Jezierska, Adaptator Vivian Nielson, Opracowanie tekstu i reżyseria Maciej Podstawny, Scenografia i kostiumy Kaja Migdałek, Muzyka Anna Stela, Projekcje i światła Tomasz Ziółkowski, Asystent przy produkcji filmu Maria Górna-Marcinkiewicz, Asystent reżysera Łukasz Zaleski
Obsada
Izabela Beń, Sara Celler- Jezierska, Małgorzata Kałędkiewicz, Bożena Remelska, Dobromir Dymecki, Remigiusz Jankowski, Maciej Grzybowski, Michał Grzybowski, Michał Wierzbicki
Przedstawienie Macieja Podstawnego Przełamując fale oparte zostało na adaptacji scenariusza filmu Larsa von Triera, który powstał we współpracy z duńskim dramatopisarzem Peterem Asmussenem i scenarzystą Davidem Pirie. Film von Triera w 1996 roku wziął udział w Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes, gdzie zdobył Grand Prix, przynosząc jednocześnie światowy rozgłos reżyserowi. Twórczość filmową von Triera zwykło się układać w cykle. Przełamując fale byłoby więc pierwszą częścią trylogii złotego serca, w której skład wchodzą również Idioci oraz Tańcząc w ciemnościach. Te trzy filmy łączy temat ekstremalnych zachowań człowieka, spotykających się z odrzuceniem ze strony społeczeństwa, a także perwersji i obrazoburstwa, pojmowanych przez bohaterów jako czynienie dobra.
Polska prapremiera: październik 2012 - 120 min Scena Kameralna
Przedstawienie przeznaczone dla widzów od 16 lat!
Wystawiono we współpracy z Nordiska Aps, Kopenhaga za pośrednictwem Agencji ADiT.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
NAGRODY:
- Nagroda Główna 4. Koszalińskich Konfrontacji Młodych „m-teatr" 2013 dla Macieja Podstawnego za reżyserię
- Wyróżnienia Aktorskie dla Sary Celler-Jezierskiej za rolę Bess McNeill na 53. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych w Kaliszu

Iwan Wyrypajew
Iluzje
Przekład Agnieszka Lubomira Piotrowska, Reżyseria Rudolf Zioło, Światła i projekcje Mateusz Wajda
Obsada
Małgorzata Kałędkiewicz, Bożena Remelska, Zbigniew Antoniewicz, Grzegorz Gzyl
Rudolf Zioło wraz z aktorami – Małgorzatą Kałędkiewicz, Bożeną Remelską, Zbigniewem Antoniewiczem i Grzegorzem Gzylem – przygotował przedstawienie Iluzji Iwana Wyrypajewa w przekładzie Agnieszki L. Piotrowskiej. Polską prapremierę tej sztuki w warszawskim Teatrze na Woli reżyserowała Agnieszka Glińska (wrzesień 2011), a przed niespełna rokiem wystawił ją sam Autor w Starym Teatrze w Krakowie (kwiecień 2012). Łukasz Drewniak pisał w „Przekroju": „Taka sztuka zdarza się raz na sto lat. Może jeszcze rzadziej. Iluzje Iwana Wyrypajewa od razu manifestują swoją nieteatralność, łudzą widza prostotą formy, dają perfidnie równoczesną możliwość intelektualnego i emocjonalnego odbioru. Niby są o naturze miłości, a tak naprawdę pytają o sens i konstrukcję świata, który postrzegamy". Dwa małżeństwa, po wspólnie spędzonych latach, we wspomnieniach szukają śladów własnych uczuć i snują opowieść o innym życiu niż to, które wydawało się być ich udziałem.
Premiera: kwiecień 2013 - 1 godz. 40 min Scena Kameralna

Gerald Sibleyras
Napis / L'Inscription/
Przekład: Barbara Grzegorzewska, Reżyseria i opracowanie muzyczne Norbert Rakowski, Scenografia i kostiumy Wojciech Stefaniak
Obsada
Izabela Beń / Aleksandra Domańska / Zofia Zoń, Agnieszka Dzięcielska, Bożena Remelska, Maciej Grzybowski, Michał Wierzbicki, Maciej Więckowski
Sztuka Napis miała swoją polską prapremierę w 2005 roku w Teatrze Współczesnym w Szczecinie i od tej pory wystawiana była na naszych scenach już siedem razy. Jej akcja rozgrywa się współcześnie w mieszczańskim środowisku Paryża, w mieszkaniach trzech sąsiadujących ze sobą małżeństw. Pozornie błaha sprawa, brzydki napis w windzie i próba wyjaśnienia przez jednego z bohaterów przyczyn jego pojawienia się, prowadzą do kryzysu. Sytuacja ta ujawnia powierzchowność i płytkość kontaktów międzyludzkich ledwie maskowanych konwenansami towarzyskimi, polityczną poprawnością i głoszeniem zasad nowoczesnego życia. Doskonałe dialogi, napisane w stylu lekkiej, dobrze skrojonej sztuki , odsłaniają w istocie przesądy, obsesje i głupotę broniących swego stylu życia mieszczan. Gerald Sibleyras, bezlitosny krytyk współczesnego społeczeństwa, pokazuje jak przy pomocy języka fałszujemy rzeczywistość i ostrzega przed niebezpieczeństwem utraty niezależności wobec unifikujących postaw i zachowań narzucanych nam przez innych.
Premiera: grudzień 2011 - Scena Kameralna

Partner medialny: Radio Centrum

Autor: 

Personalia

e-mail
promocja@rc.fm

Nazwisko: 

Promocja Radia Centrum

Każde forum komentarzy umieszczone pod informacjami prasowymi na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), nie jest moderowane w czasie rzeczywistym - komentarze nie są weryfikowane przed ich automatyczną publikacją. Nie jest dozwolone umieszczanie w ww. komentarzach: nazw i marek o charakterze komercyjnym, linków czy innego rodzaju przekierowań do innych stron internetowych i jakichkolwiek obiektów graficznych. Wpisy łamiące prawo należy zgłaszać na adres: adm@rc.fm. Wpisując jakikolwiek komentarz na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), autor tego komentarza przyjmuje świadomie do wiadomości i świadomie akceptuje bezwarunkowe prawo właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm) do usunięcia lub modyfikacyjnego skrótu wpisanego komentarza oraz brak gwarancji zapewnienia ciągłości publikacji wpisanego komentarza, jako korespondencji niezamówionej przez właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm).