Wiedeń w Antoninie

Pałac Myśliwski Książąt Radziwiłłów w Antoninie, Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu & radioCENTRUM_106.4 zapraszają w niedzielę, 2 lutego o godz.17:00 do Pałacu Myśliwskiego Książąt Radziwiłłów w Antoninie na wyjątkowy koncert karnawałowy pt. „Wiedeńskie nastroje". Muzyka, związana z naddunajską stolicą, zwłaszcza ta przełomu wieków XIX i XX nieodmiennie nas porywa i zachwyca. Na pałacowej scenie Antonina usłyszymy najpiękniejsze i najbardziej lubiane utwory wiedeńskich klasyków.

Bilety: on-line - www.ckis.kalisz.pl lub kasy Centrum - tel.: 62 765 25 52, ul. Łazienna 6, obok Parku Miejskiego oraz kasa Pałacu Myśliwskiego Książąt Radziwiłłów w Antoninie; UWAGA: ceny biletów uzależnione od miejsc.

„Wiedeńskie nastroje”

Jak to się stało, że Wiedeń wytworzył wokół siebie tak niepowtarzalną, niezwykłą aurę muzyczną?… Tajemnica tkwi w złożoności stylistycznej tej muzyki, bo znajdujemy w niej elementy zarówno włoskiej kantyleny, jak i madziarskiej witalności, słowiańskiego sentymentalizmu i wiedeńskiej wytworności, elegancji, trudnego do nazwania wiedeńskiego esprit. Jednak przede wszystkim wytłumaczenia tego zjawiska należy szukać w samej naturze Wiedeńczyków, którzy nigdy nie tracili kontaktu z muzyką. Nawet w czasach klęsk i pożogi nie lubili się zbyt długo smucić, zawsze oczekując od swoich twórców muzyki lekkiej i przyjemnej w jak najlepszym artystycznym ujęciu. Muzyczna atmosfera Wiednia oddziaływała na przełomie XIX i XX wieku na twórców całej Europy – przeważnie Czechów, Węgrów, Francuzów, Niemców oraz kompozytorów innych nacji. Kompozytorzy meldowali się w Wiedniu, którego teatry stawały się z czasem ich domem, a oni zdobywali uznanie i miłość publiczności tworząc „muzyczny klan” wypowiadający się w swojej sztuce w jednolitym wiedeńskim stylu.

Ośmielając się przypuszczać, że sympatie muzyczne naszej wspanialej, współczesnej publiczności nie odbiegają daleko od tych sprzed wieku, proponujemy na karnawałowy wieczór koncert w wykonaniu znakomitych artystów scen muzycznych Łodzi, Ukrainy i Kazachstanu złożony z najpopularniejszych utworów wiedeńskich kompozytorów – od upajających walcowanych melodii Johanna Straussa po pieśni, arie i duety twórców wesołego wiedeńskiego teatru muzycznego oraz wirtuozowskie miniatury skrzypcowe. Koncert rozpocznie się pieśnią Rudolfa Sieczyńskiego, Lwowianina osiadłego w Wiedniu p.t. „Wiedeń, miasto moich marzeń”. Usłyszymy też słynny walc Jana Straussa – syna „Opowieści Lasku Wiedeńskiego” oraz arie i duety scen z jego operetek „Baron Cygański” i „Zemsta nietoperza” („Wielka sława to żart”, „Czardasz Rozalindy”), będziemy się upajać melodiami z pisanych dla wiedeńskich teatrów operetek, m.in. Kalmana i Lehara („Pieśń o Willi”, „Moje usta całują i drżą”, „Gdzie mieszka miłość”, „Co się dzieje oszaleję”). Zabrzmią też popularne pieśni ostatniego „króla wiedeńskiego stylu” Roberta Stolza takie jak „Brunetki, blondynki”, czy „Ninon” wylansowane w okresie międzywojnia przez Jana Kiepurę.

Wykonawcy:

Jolanta Bobras – sopran
Yelena Lomonossova (Kazachstan) – sopran koloraturowy
Romuald Spychalski – tenor
Taras Hlushko (Ukraina) – fortepian, kierownictwo muzyczne
Dominika Sznajder – skrzypce
Robert Stefański – klarnet

Prowadzenie koncertu: Krystyna Pietranek-Kulis

na fot.: Jolanta Bobras / sopran

Jolanta BOBRAS – sopran, ukończyła Akademię Muzyczną w Łodzi w klasie śpiewu ad. Krystyny Rorbach w roku 1998. Już podczas studiów współpracowała z teatrami muzycznymi i dramatycznymi: Teatr Wielki (Łódź), Teatr Powszechny (Radom), Teatr Polski (Poznań), wykonując repertuar operowy, operetkowy, a także partie napisane współcześnie. Uczestniczyła w awangardowych realizacjach teatralnych Krzysztofa Warlikowskiego, Pawła Mykietyna, Krzysztofa Kelma, Zbigniewa Maciaka. W sezonie 1998/1999 była solistką Teatru Muzycznego – Operetki Wrocławskiej, a od roku 2000 jest solistką Teatru Wielkiego w Łodzi, gdzie debiutowała partią Adeli w „Zemście nietoperza” J. Straussa. Ma na swoim koncie 15 partii wokalnych, z których do najciekawszych zalicza: Eurypides – „Alkestis” – rola tytułowa (Teatr Polski w Poznaniu), muz. Paweł Mykietyn, J. Strauss – „Zemsta nietoperza” – Adela (Teatr Wielki w Łodzi, debiut), F. Poulenc – „Dialogi karmelitanek” – Konstancja (Teatr Wielki w Łodzi – prapremiera polska, Opera Nova w Bydgoszczy – X Bydgoski Festiwal Operowy), W. Gombrowicz – „Tancerz Mecenasa Kraykowskiego” – Księżniczka czardasza,muz. E. Kalman, (Teatr Powszechny w Radomiu – Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski), F. Lehar – „Wesoła Wdówka” – Walentyna (Polska Scena Muzyczna, Sala Kongresowa w Warszawie), G. Donizetti – „Don Pasquale” – Norina (Polska Opera Kameralna), D. Cimarosa – „Impresario w opałach” – Fior di Spina (Teatr Wielki w Łodzi), G. Puccini – „Cyganeria” – Musetta (Teatr Wielki w Łodzi), J. Offenbach – „Opowieści Hoffmanna” – Antonia (Teatr Wielki w Łodzi). Brała udział w licznych tournée Teatru Wielkiego w Łodzi w Niemczech, Holandii i Austrii. Dokonała nagrań dla TVP3 oraz Telewizji Polonia we współpracy z Polską Operą Kameralną. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich pod kierunkiem Ingrid Kremling i Heleny Łazarskiej. Stale współpracuje z Katedrą Kameralistyki Akademii Muzycznej w Łodzi. Bierze również udział w prawykonaniach utworów w ramach sesji „Musica moderna”. Współpracuje z Filharmonią Łódzką poprzez udział w cyklu „Kolory Polski”, wykonuje koncerty kameralne (m. in. „Chopin w dwóch kolorach”). Wykonała partię sopranu solo w „Requiem Wojennym” B. Brittena.

na fot.:Yelena Lomonossova / sopran koloraturowy / Kazachstan

Yelena LOMONOSSOVA – sopran koloraturowy, jest jedną z najwybitniejszych artystek Kazachstanu, śpiewaczką operową i operetkową obdarzoną tytułem „mistrza sceny”. W swoim repertuarze artystka posiada 55 ról. Najdłużej, bo od 1988 do 2015 roku była związana z Akademickim Teatrem Komedii Muzycznej w Karagandzie, ponadto współpracowała z wieloma innymi scenami Kazachstanu, Ukrainy, Rosji, Białorusi, Kirgizji i Włoch. W swoim dorobku ma m. in. rolę w filmie rodzimej produkcji „Ognista rzeka”.
W swoim kraju pracowała jako wykładowca śpiewu solowego na wydziale „Aktor Komedii Muzycznej” i asystent reżysera spektakli teatralnych oraz reżyser koncertów, zasilała też gremia jurorskie wielu wokalnych konkursów. W uznaniu talentu i artystycznego dorobku nagradzana była wielokrotnie najwyższymi państwowymi odznaczeniami państwowymi.

na fot.: Romuald Spychalski / tenor

Romuald SPYCHALSKI – tenor, pochodzi z muzycznej rodziny. Ojciec, również Romuald – tenor, był przez 35 lat solistą łódzkiego Teatru Wielkiego oraz wielu scen operowych w Polsce. Mama, Izabella Nawe-Spychalska – sopran koloraturowy, przez kilka lat oklaskiwana na scenie łódzkiej opery w latach 1971-96 była solistką jako pierwszy sopran koloraturowy w Deutsche Staatsoper w Berlinie. Siostra , Aleksandra Nawe – doktor habilitowany sztuki muzycznej pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Katedrze Kameralistyki Akademii Muzycznej w Łodzi. Romuald-junior w 1992 roku ukończył Szkołę Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w łodzi w klasie fortepianu prof. Zbigniewa Łuczaka. Studia odbył w łódzkiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu solowego prof. Jana Kunerta na wydziale Wokalno – Aktorskim i ukończył je z wyróżnieniem w 2003 roku. Będąc jeszcze na studiach otrzymał propozycję pracy w Teatrze Wielkim w Poznaniu, gdzie debiutował rolą Tamina w „Czarodziejskim Flecie” W.A. Mozarta. Obecnie współpracuje z wieloma agencjami artystycznymi na terenie całej Polski, śpiewa w kraju i za granicą wraz z największymi gwiazdami sceny operowej i estrady. Brał udział w wielu festiwalowych wydarzeniach, m. in. w koncertach Europejskiego Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy, występował z orkiestrami pod dyrekcją m. in. Łukasza Borowicza, Jerzego Salwarowskiego, Mieczysława Nowakowskiego oraz w telewizyjnych i radiowych realizacjach programów muzycznych. Koncertował także z wieloma wybitnymi pianistami na estradach filharmonii, m. in. w Warszawie, Krakowie, Częstochowie, Białymstoku. Koncertował w Holandii, Niemczech i we Francji.
Kariera wokalna Romualda Spychalskiego jest wielokierunkowa: komponuje, aranżuje, tworzy autorskie programy estradowe, śpiewa nie tylko utwory z gatunku liryki wokalnej, dzieł oratoryjno-kantatowych, operowych, operetkowych i musicalowych, ale także repertuar piosenkowy wymagający pięknego prowadzenia głosu. Ten ostatni rodzaj wokalistyki uprawia wraz z żoną Anną, utalentowaną piosenkarką. Wspólnie z Anną zaśpiewali setki koncertów przypominając evergreeny światowej muzyki filmowej i rozrywkowej, m. in. z repertuaru Andrea Bocelli`ego, Celine Dion, Franka Sinatry, Whitney Houston, Michaela Buble.

na fot.: Dominika Sznajder / violinistka

Dominika Sznajder – skrzypce, ukończyła z wyróżnieniem Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. H. Wieniawskiego w Łodzi, w klasie Prof. Izabeli Ceglińskiej. W latach 2013-2014 pełniła funkcję koncertmistrza Kameralnej Orkiestry Łódzkie Smyczki pod dyrekcją Ryszarda Jana Osmolińskiego, koncertującej w kraju i za granicą, m.in. Włochy, USA. W 2013 roku podczas Ogólnopolskiego Konkursu Orkiestr Szkolnych Szkół Muzycznych II Stopnia wystąpiła jako koncertmistrz i solistka orkiestry. Od wielu lat szkoli swój warsztat na Międzynarodowych Kursach Muzycznych, im. Zenona Brzewskiego w Łańcucie, Kursach skrzypcowych w Bałoszycach oraz Czarnym lesie. W latach 2013-2016 była stypendystką Młodej Polskiej Filharmonii, która pod kierownictwem Adama Klocka współpracuje z wieloma wybitnymi muzykami światowej sławy m.in.: Emanuel Salvador, Sonig Tchakerian. Razem z MPF koncertowała w kraju i za granicą m.in. Szwajcaria, Chiny. Od 2014 roku Dominika Sznajder jest studentką Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, w klasie Profesor Izabeli Ceglińskiej. P W 2016 wzięła udział w preselekcjach do Międzynarodowego konkursu skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego. Dominika jako członek orkiestry i solistka związana była z projektem Sinfonietta pod kierownictwem Adama Klocka. Wraz z innymi wyróżnionymi studentami wchodzi w skład Kameralnej Orkiestry Primuz pod opieką Prof. Łukasza Błaszczyka, występując również w roli solistki. W zespole współpracowała z takimi muzykami jak Kevin Kenner, Adam Makowicz, Krzesimir Dębski. Razem z orkiestrą, w roli koncertmistrza, nagrała płytę z koncertami gitarowymi, oraz muzykę do serialu Stulecie Winnych. Podczas koncertów z Krzesimirem Dębskim wystąpiła także w roli wokalistki. Współpracowała z orkiestrą Tomka Szymusia, z którą miała okazję występować z najlepszymi muzykami polskiej estrady. W 2017 roku zagrała w kwartecie podczas Freedom Jazz Festiwal z Moniką Borzym oraz Witoldem Janiakiem, z którym nagrała płytę Noesis. W 2018 roku odbyła 3-miesięczny kontrakt w Japonii jako pierwsza skrzypaczka w kwartecie Lotos Quartet. Ponadto brała udział w wielu konkursach regionalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych, zarówno jako solistka jak i kameralistka.

na fot.: Robert Stefański / klarnet

dr hab. Robert STEFAŃSKI – klarnet, swoją edukację artystyczną rozpoczął w wieku 11 lat w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Zgierzu w klasie klarnetu Adama Brzozowskiego. Naukę kontynuował w Państwowym Liceum Muzycznym im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi, w klasie klarnetu Dariusza Dudka i Krzysztofa Płoszyńskiego. W 2005 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie klarnetu starszego wykładowcy Ryszarda Ryczla. Jest absolwentem studiów podyplomowych w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie klarnetu prof. Andrzeja Janickiego.
Swoje umiejętności doskonalił, m.in.: na międzynarodowych letnich kursach i konkursach interpretacji instrumentów dętych w Dusznikach Zdroju, pod kierunkiem prof. Mieczysława Stachury i prof. Diethelma Kühna, a także u innych znakomitości artystycznych jak Eduard Brunner, Oriol Romani, Matthias Müller, Floreunt Hëau, Antonio Soiote, Valte Vitek, prof. Mirosław Pokrzywiński oraz klarnecistów: Jana Jakuba Bokuna, Arkadiusza Adamskiego, Aleksandra Romańskiego.
Na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach i festiwalach zdobywał nagrody i wyróżnienia występując jako solista i kameralista: Konkurs Młodego Muzyka w Szczecinku (1994) – I miejsce, (1996) – II miejsce; Ogólnopolskie Przesłuchania Instrumentów Dętych w Olsztynie (2000) – III miejsce; Ogólnopolski Konkurs Muzyki Francuskiej w Łodzi (1999) – III nagroda; Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Indywidualności Muzycznych im. A. Tansmana w Łodzi (2002) i (2008) – finalista; Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi (2007) – II nagroda, (2010) – finalista; Festiwal Klarnetowy w Piotrkowie Trybunalskim (1995) – I miejsce (kategoria kameralna), wyróżnienie (kategoria solowa), (2001) – III miejsce (kategoria kameralna), wyróżnienie (kategoria solowa), (2003) – II miejsce (kategoria kameralna), II miejsce (kategoria solowa).
Współpracuje z Polską Operą Kameralną, Filharmonią Radiową „New Art.”, orkiestrą kameralną „Camerata Mazovia”, Radomską Orkiestrą Kameralną oraz z Filharmonią Łódzką. Jest założycielem i członkiem kwartetu klarnetowego „Subito Quartet”, oraz tria fortepianowego „Divers Trio”. Dokonał kilkunastu prawykonań utworów współczesnych kompozytorów. Bierze udział w pracach jury konkursów ogólnopolskich, regionalnych i wojewódzkich instrumentów dętych i zespołów kameralnych.
Kilkakrotnie występował jako solista z Big-Bandem Akademii Muzycznej w Łodzi prowadzonym przez ad. Jacka Delonga. Dokonał nagrań dla Radia Łódź oraz Programu II Polskiego Radia. Jego nagrania znajdują się na kilku płytach wydanych przez Akademię Muzyczną poświęconych twórczości F.Poulenca, J. Brahmsa, B. K. Przybylskiego, T. Szczepanika, S. Zamuszki.
W 2017 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuk muzycznych. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi oraz w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Zgierzu.

Taras Hlushko – fortepian, kier. muzyczne, absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej im. Wasyla Barwińskiego w Drohobyczu i Narodowej Akademii Muzycznej im. Mykoły Łysenki we Lwowie. Uzyskał kwalifikacje nauczyciela gry na fortepianie, koncertmistrza-akompaniatora, artysty zespołu kameralnego oraz pianisty-wykonawcy koncertowego. Pracował we Lwowie jako pianista-akompaniator na Wydziale Aktorskim Narodowej Akademii Muzycznej i w Teatrze Dramatycznym im. Marii Zańkowieckiej w Zurychu jako pianista Circustraum Conelli Show, a obecnie w Teatrze Wielkim w Łodzi, gdzie od roku 2011 jest pianistą-korepetytorem. Laureat międzynarodowych konkursów artystycznych, m.in.: Międzynarodowego Konkursu Młodych Pianistów „Krymska wiosna” (nagroda II stopnia), Konkursu Pianistów Pamięci Henryka Neuhausa (nagroda III stopnia), Państwowego Konkursu Młodych Wokalistów im. Teodora Teren-Juskiwa we Lwowie (wyróżnienie dla najlepszego akompaniatora). W 2015 roku był pianistą-akompaniatorem na Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. Występuje na Ukrainie, w Szwajcarii i w Polsce zarówno w repertuarze klasycznym, jak i musicalowo-rozrywkowym. Współpracuje z dyrygentami i śpiewakami przy realizacjach operowych oraz koncertuje samodzielnie jako pianista- solista.

Uwaga! Organizator nie zapewnia transportu na koncert.

Autor: 

Personalia

e-mail
promocja@rc.fm

Nazwisko: 

Promocja Radia Centrum

NEWS nr 2: 

N

Każde forum komentarzy umieszczone pod informacjami prasowymi na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), nie jest moderowane w czasie rzeczywistym - komentarze nie są weryfikowane przed ich automatyczną publikacją. Nie jest dozwolone umieszczanie w ww. komentarzach: nazw i marek o charakterze komercyjnym, linków czy innego rodzaju przekierowań do innych stron internetowych i jakichkolwiek obiektów graficznych. Wpisy łamiące prawo należy zgłaszać na adres: krysiak@rc.fm. Wpisując jakikolwiek komentarz na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), autor tego komentarza przyjmuje świadomie do wiadomości i świadomie akceptuje bezwarunkowe prawo właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm) do usunięcia lub modyfikacyjnego skrótu wpisanego komentarza oraz brak gwarancji zapewnienia ciągłości publikacji wpisanego komentarza, jako korespondencji niezamówionej przez właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm).