Styczniowy Teatr

Repertuar Teatru im. W. Bogusławskiego w Kaliszu

SZCZEGÓŁOWY REPERTUAR WRAZ Z OPISAMI SZTUK ZNAJDZIESZ -----------> TUTAJ

DUŻA SCENA

Ray Cooney
Mayday /Run for Your Wife!/
Przekład Elżbieta Wozniak, Reżyseria Igor Michalski, Scenografia Wojciech Stefaniak
Obsada
Agnieszka Dulęba-Kasza, Kama Kowalewska, Zbigniew Antoniewicz, Michał Grzybowski, Jacek Jackowicz, Remigiusz Jankowski, Szymon Mysłakowski, Marcin Trzęsowski
Zazwyczaj skłonni jesteśmy myśleć, że życie z nami igra, że sprawia nam niespodzianki i stawia w niewygodnych sytuacjach. Ale czy sami nie stwarzamy podstaw dla takich życiowych scenariuszy? Dowodzi tego sztuka angielskiego komediopisarza Raya Cooneya. Precyzyjnie zaplanowanemu życiu jej bohatera, londyńskiego taksówkarza Johna Smitha, grozi kompletna ruina z powodu przypadkowego wydarzenia. Musi on wykazać się dużym sprytem, niezłym refleksem i sporą wyobraźnią, by wybrnąć z pozornie komicznych opresji, w rzeczywistości zapowiadających nieuchronną katastrofę małżeńską, a nawet dwie katastrofy.
Pojawienie się komedii Raya Cooneya na kaliskiej scenie zapowiada, że zostanie tu na dłużej. Od czasu polskiej prapremiery w 1992 roku sztuka ta była w repertuarze ponad dwudziestu polskich teatrów. Na przedstawieniach Mayday wrocławska publiczność wypełnia widownię Teatru Polskiego od osiemnastu lat!
Premiera: kwiecień 2010 - 100 min Duża Scena

Juliusz Słowacki
Fantazy
Reżyseria Maciej Podstawny, Dramaturgia Łukasz Zaleski, Scenografia i kostiumy Mirek Kaczmarek, Muzyka Anna Stela, Reżyseria ruchu Baśka Gwóźdź, Materiały video Tomasz Ziółkowski
Obsada
Izabela Beń, Małgorzata Kałędkiewicz, Anna Kłos- Kleszczewska, Bożena Remelska,
Anna Stela, Dobromir Dymecki, Maciej Grzybowski, Michał Grzybowski, Jan Jurkowski, Michał Wierzbicki, Lech Wierzbowski
Fantazy w Kaliszu to fantazja o latach 90.
Hasło: przemiana.
Powtórz hasło: transformacja.
Czas akcji: 1841 rok.
W tym czasie w Berlinie doktoryzuje się Karol Marks.
Kapitalizm, poddany już krytyce w Europie, na ziemiach polskich jest ledwie rozpoznawany.
Widzimy w Fantazym świadectwo polskiej zaściankowości i zapóźnienia. Postaci z dramatu Słowackiego to ludzie postawieni w czechowowskiej sytuacji, zatrzymani w czasie, żyjący w wielkiej poczekalni Europy.
Kim oni są? Nami?
Nie, nie są nami, ale są nam podobni. Nie są nami, bo są naszymi przodkami.
Patrząc przez pryzmat sztuki Słowackiego można dostrzec podobieństwo między światem schyłkowego romantyzmu lat 40. XIX wieku i wschodzącego postromantyzmu lat 90.
W Polsce zawsze jesteśmy po jakimś wstrząsie, zawsze budujemy na niepewnym gruncie. W świecie Fantazego, tak jak w polskich latach 90., wszystko jest budowane od nowa, bez istotnego fundamentu.
Jest jak po pogrzebie ojca Hamleta, gdzie stare przekształciło się w konwenans, nowe trzeba dopiero tworzyć. Wszyscy ubrani są w żałobną czerń i w takiej atmosferze zaczyna się konstruowanie świata.
Świat dramatu Słowackiego buduje się w architekturze dworu i ogrodu, rozwija się na osi Wschód - Zachód, Sybir - Italia. To dramat ludzi, nie wydarzeń, na pewno nie komedia salonowa. Salon jest tutaj modelem świata, który swoim planem, rzutem widzianym z góry, wyprzedza dramaturgię Czechowa i Różewicza. Przecież nawet się nie da stwierdzić jakie, czarne czy niebieskie, oczy ma Dyjanna?
"Polskie przekleństwo" jest jak koszula Dejaniry, którą z uporem zdzieramy. Jak styl życia i nieudana architektura, którą obrastamy.
Bohaterowie Fantazego postrzegają śmieszność jako śmierć. Tego najbardziej się boją. Że rozdźwięk miedzy ich aspiracjami i pretensjami a rzeczywistym położeniem wyjdzie już wkrótce na jaw. Bohaterowie Fantazego są projektami czegoś lepszego, tak jak projektem jest „polskość". Nowoczesna.
Pytanie, czego potrzeba, by ten projekt mógł się zrealizować?
Premiera: październik 2014 Duża Scena

Diabełek Pawełek
Contes de la rue Broca
Przekład tekstu Barbara Grzegorzewska, Reżyseria, choreografia Mikołaj Mikołajczyk, Asystent reżysera Dariusz Sosiński, Adaptacja, współpraca dramaturgiczna Marcin Cecko, Scenografia, mapping 3D, interaktywne wizualizacje, animacje, kostiumy Artur Lis, Kostiumy Marta Sala, Animacje Eliasz Styrna, String Art. Przemek Podolski, Muzyka Maciej Zakrzewski, Inspicjent Nikola Brojerska
Obsada:
Izabela Beń, Agnieszka Dzięcielska, Krystyna Horodyńska, Izabela Wierzbicka, Michał Grzybowski, Jacek Jackowicz, Jan Jurkowski (gościnnie), Wojciech Masacz, Łukasz Rochna (tancerz, gościnnie), Dariusz Sosiński, Marcin Trzęsowski, Lech Wierzbowski
Słyszeliście kiedyś o diabełku, który chciał być dobry? Diabełek Pawełek zostaje wyrzucony z piekła za zbyt dobre zachowanie i trafia na ziemię - na ulicę Broca, gdzie przeżywa niezwykłe przygody. Główny bohater nieustannie wplątuje się w absurdalne sytuacje, jednak mimo wielu przeciwności losu pozostaje wierny swojemu podstawowemu pragnieniu: bycia dobrym.
Opowiedziana z humorem historia diabełka uczy tolerancji i zaniechania powierzchownych ocen oraz pokazuje siłę osobistej moralnej postawy. Spektakl na podstawie znakomitego opowiadania "Miły Diabełek" z tomu "Opowieści z ulicy Broca" Pierre'a Gripari to propozycja idealna dla tych małych i tych całkiem dużych już dzieci. Gripari pozwala dzieciom inaczej spojrzeć na świat dorosłych, a rodzicom wrócić do przewrotnego świata dzieci.
W spektaklu nie zabraknie realizacyjnych fajerwerków. Oprócz dużej ilości tańca i muzyki widzowie mogą spodziewać się nowych rozwiązań scenograficznych, czyli animacji, interaktywnych wizualizacji i mappingu 3D.
Premiera: grudzień 2014 Duża Scena

Maurice Maeterlinck
Błękitny ptak /L'Oiseau Bleu/
Przekład Piotr Olkusz, Reżyseria Łukasz Zaleski, Współpraca dramaturgiczna Maciej Podstawny, Scenografia i kostiumy Mirek Kaczmarek, Muzyka Anna Stela, Ruch sceniczny Tomasz Bazan
Obsada
Izabela Beń, Małgorzata Kałędkiewicz, Maja Luxenberg, Bożena Remelska, Kornelia Trawkowska, Zbigniew Antoniewicz, Maciej Grzybowski, Szymon Mysłakowski, Łukasz Stawarczyk, Lech Wierzbowski
Błękitny ptak, pełen poezji dramat belgijskiego noblisty Maurice'a Maeterlincka (1862-1949), zabiera nas w podróż przez świat dziecięcych nadziei i lęków, podejmując trud opisania i poukładania fragmentów uczuć, marzeń i sensów, z których składa się świat młodego człowieka. Swoim przedstawieniem Łukasz Zaleski próbuje uchylić drzwi do rzeczywistości ukrytej poza codziennością, poza granicą tego, co widzialne i dotykalne. Świat Błękitnego ptaka to skomplikowana, delikatna kraina szczęścia i duszy (twórcy przedstawienia zakładają bowiem, że człowiek ma
duszę), w której natura, pospolite przedmioty, pokarmy, światło, noc, czas – ożywają i towarzyszą dwojgu rodzeństwa w podróży do źródeł szczęścia i wiedzy. Tyltyl i Mytyl rozpoczynają swoją fantastyczną podróż w noc po śmierci małego braciszka, by z wolna oswoić poczucie straty i przemijania. Świat Maeterlincka to miejsce kompletne, niejednoznaczne, również niebezpieczne. Spójrzmy nań oczami dziecka i razem z twórcami przedstawienia odkryjmy nieoczywiste piękno i pouczający strach – ukryte, przytaczając słowa Ingmara Bergmana, między owsianką a metafizyką.
Na zamówienie Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego powstał nowy przekład dramatu, będący pełną wersją tekstu Maeterlincka. Autorem monumentalnej baśniowej scenografii i kostiumów jest Mirek Kaczmarek, autor oprawy plastycznej do tak wybitnych przedstawień, jak Sprawa Dantona, Szajba, Kazimierz i Karolina w reżyserii Jana Klaty, stale współpracujący z czołówką polskich reżyserów, nominowany do Paszportu Polityki, nagradzany na festiwalach teatralnych. Opracowaniem ruchu scenicznego zajął się Tomasz Bazan, tancerz i choreograf, założyciel i reżyser Teatru Maat Projekt w Lublinie, w którym realizuje własny program treningu fizycznego i poszukiwań kulturowych. Do kaliskiego Błękitnego ptaka oryginalną muzykę skomponowała Anna Stela.

Zrealizowano ze środków budżetowych Miasta Kalisza w ramach mecenatu nad kulturą.
Przedstawienie adresowane jest do dzieci od 8 lat i dorosłych.
Premiera: 21 września 2013 - 120 min. (przerwa) Duża Scena

SCENA KAMERALNA

Rodrigo Garcia
Versus
Przekład Agnieszka Stachurska, Reżyseria i światła Szymon Kaczmarek, Dramaturgia i opracowanie muzyczne Żelisław Żelisławski, Scenografia i kostiumy Kaja Migdałek
Obsada
Izabela Beń, Monika Kępka, Piotr Domalewski, Jan Jurkowski, Michał Wierzbicki
Versus Rodrigo Garcíi, współczesnego reżysera i dramatopisarza hiszpańskiego, to pewien rodzaj sieci zarzuconej na innych reżyserów i na widzów. Ten poetycki esej o życiu, a raczej o potworności życia, rozpisany został na dziewiętnaście sekwencji – strumieni tekstu, monologów i pozornych dialogów, będących komentarzem do relacji między ludźmi, do tego, co intymne i prywatne, ale zarazem co ma odniesienia uniwersalne. García uważa, że „życie toczy się ukradkiem – teatr powinien oddawać jego tajemnice, a nie pospolitość, jak to zwykle bywa". Tajemnice życia, które odsłania jego teatr, to przemoc, jakiej doznajemy od najbliższych, to mylenie miłości z potrzebą towarzystwa i pociągiem seksualnym, to zatrata instynktu samozachowawczego, którego więcej ma bita małpa niż cywilizowany człowiek.
W przedstawieniu żarliwe monologi Garcii wypowiadać będą postacie psychopatów i seryjnych morderców – najokrutniejszych krytyków człowieczeństwa i społeczeństwa – potępianych i izolowanych w przestrzeni prawa, ale stanowiących przedmiot fascynacji w przestrzeni naszej zbiorowej wyobraźni, karmiącej się strachem i władzą sądzenia. Według statystyk psychopaci stanowią obecnie od 1 do 2 procent populacji. Jednak czy współczesny świat, w którym cechy psychopatyczne (egoizm, powierzchowny urok, brak empatii i trwałych międzyludzkich więzi) stanowią gwarancję życiowego sukcesu, nie zaczyna psychopatów wychowywać? Czy to co kiedyś wydawało się wypadkiem przy pracy nie staje się powoli naczelną regułą? Czy fakt, że tak często kierujemy nasze spojrzenia w stronę psychopatów, jest po prostu częścią odwiecznej fascynacji złem, czy może czymś więcej: badawczym przyglądaniem się kolejnemu stadium ewolucji. Ludzkości, która nadchodzi.
Premiera: 7 grudnia 2013 Scena Kameralna

Małgorzata Kałędkiewicz, Izabela Piątkowska
Pszczółka Majka
na motywach serialu animowanego Pszczółka Maja
Reżyseria, scenariusz Małgorzata Kałędkiewicz , Izabela Piątkowska Opracowanie muzyczne Patryk Pałaś, Daniel Gwiaździński
Obsada
Małgorzata Kałędkiewicz , Izabela Piątkowska
Wyobraźcie sobie kolorową łąkę w środku letniego, sennego popołudnia! Wyobraźcie sobie cykanie świerszczy, bzyczenie trzmieli i wesoły śpiew świergotka łąkowego! Poczujcie ciepły podmuch wiatru i zapach najsmaczniejszego miodu w okolicy! Pszczółka Majka i jej przyjaciel Grubcio zapraszają na spotkanie ze światem polnych zwierzątek, z których te mniejsze często potrzebują pomocy i dobrej rady. W pouczających przygodach rezolutnej pszczółki weźmie również udział zmęczony żuczek, muzykalna pajęczyca, najmądrzejsza ze wszystkich pań ślimakowych i drużyna rozbrykanych mrówek.
Premiera: marzec 2010 - 50 min Scena Kameralna

Czarodziejskie sztuczki (wg Stoliczku, nakryj się! W. i J. Grimm)
Adaptacja sceniczna Dariusz Sosiński, Kostiumy Ewa Kibler, Muzyka Marcin "Sosna" Sosiński, Oprawa, nagranie i fx Studio "Sonda"
Obsada: Dariusz Sosiński, Lech Wierzbowski, Ewa Kibler
....Kiedy w piękne słoneczne południe powracający do domu pan Janek ujrzał gospodę "Pod kogutem", zapragnął odpocząć chwilkę przed dalszą drogą. Wtedy źli gospodarze w chytry sposób przywłaszczają sobie czarodziejskie sztuczki, jakie otrzymał pan Janek za swoja ciężką pracę od starego dziadka z siwą brodą. W końcu jednak zło zostaje ukarane, a sprawiedliwość zwycięża! Jest to bardzo pouczająca opowieść według bajki Stoliczku, nakryj się! Wilhelma i Jakuba Grimm dla widzów od 3 do 103 lat.
Czas trwania spektaklu 45 min. Scena Kameralna.

Tadek Niejadek
wg Wandy Chotomskiej
Reżyseria i oprawa muzyczna Małgorzata Kałędkiewicz, Kompozycja piosenek Dawid Gwiaździński i Patryk Palaś, Lalki, kostiumy i formy plastyczne Jolanta Pawłowska, Marek Aronowski, Barbara Przybyła, Małgorzata Kałędkiewicz i Jakub Kęszycki
Obsada
Agnieszka Dulęba-Kasza, Małgorzata Kałędkiewicz, Kama Kowalewska, Bożena Remelska
Kochane dzieci!
Odgrzewam w kuchni po kilka razy
rosół z kluskami, marchew i zrazy.
Już przez pomyłkę i kompot grzeję...
- któż nie zna tych problemów? Nie tylko babcia Tadeuszka biedzi się i martwi, gdy wnuczek nie je. A jakież to utrapienie dla samych dzieci. Czy jest na to rada? Oczywiście, znalazła ją Wanda Chotomska, która zna wszystkie zmartwienia babć, dziadków, rodziców i dzieci. Znaleźli ją także twórcy przedstawienia Tadek Niejadek. Ta sceniczna bajka opowiada przewrotną historię o chłopcu, który nie chciał jeść, ciągle psocił i stawał się coraz lżejszy, aż w końcu został porwany przez balonik. Babcia i Dziadek Tadka oraz inni bohaterowie razem z dziećmi na widowni będą szukać sposobu, by sprowadzić Tadka na ziemię. Przy okazji dowiedzą się jak należy się zdrowo odżywiać, dlaczego jest nam potrzebny ruch na świeżym powietrzu, a także nauczą się, jak należy się zachowywać w trudnych sytuacjach życiowych. Będzie to wesoła i kolorowa opowieść, wciągająca do zabawy także publiczność.
Premiera: grudzień 2012 - 45 min Scena Kameralna

Abonament na szczęście
Wieczór piosenek Agnieszki Osieckiej
Śpiewa Agnieszka Dulęba-Kasza
Fortepian Milena Antoniewicz / Tomasz Ratajczak
Gitara, harmonijka Przemysław Burek
Opieka artystyczna Maciej Grzybowski
Abonament na szczęście to koncert, na który składają się utwory Agnieszki Osieckiej.
W programie znajdują się doskonale wszystkim znane piosenki: Szpetni czterdziestoletni, Widzisz mała, Wariatka tańczy czy Uciekaj moje serce z repertuaru Seweryna Krajewskiego, motyw przewodni popularnego serialu Jan Serce.
Utwory Osieckiej śpiewała cała Polska, czasem nie wiedząc, że to właśnie ona jest autorką tekstu. W Teatrze Bogusławskiego piosenki Osieckiej śpiewa Agnieszka Dulęba-Kasza, doskonale znana kaliszanom z Szalonych nożyczek jako Baśka Markowska.
Premiera: maj 2012- 55 min Scena Kameralna

Partner medialny: Radio Centrum

Autor: 

Personalia

e-mail
promocja@rc.fm

Nazwisko: 

Promocja Radia Centrum

Każde forum komentarzy umieszczone pod informacjami prasowymi na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), nie jest moderowane w czasie rzeczywistym - komentarze nie są weryfikowane przed ich automatyczną publikacją. Nie jest dozwolone umieszczanie w ww. komentarzach: nazw i marek o charakterze komercyjnym, linków czy innego rodzaju przekierowań do innych stron internetowych i jakichkolwiek obiektów graficznych. Wpisy łamiące prawo należy zgłaszać na adres: adm@rc.fm. Wpisując jakikolwiek komentarz na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), autor tego komentarza przyjmuje świadomie do wiadomości i świadomie akceptuje bezwarunkowe prawo właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm) do usunięcia lub modyfikacyjnego skrótu wpisanego komentarza oraz brak gwarancji zapewnienia ciągłości publikacji wpisanego komentarza, jako korespondencji niezamówionej przez właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm).