Billy Cobham w Ostrowie

W piątek, 26 maja o godz. 20:00 odbędzie się kolejna,113 edycja jazzowego cyklu "Jazz w muzeum". Na koncercie w sali Kina Komeda w Ostrowie Wielkopolskim wystąpi słynny amerykański perkusista jazzowy, kolejna legenda i znakomitość Świata Jazzu, Billy Cobham.
Mistrz jazzowej perkusji, który zdobył rozgłos na przełomie lat 60. i 70.,współpracując z Milesem Davisem. Współtwórca stylu fusion i jazzrocka, partner w zespołach George Bensona i Johna McLaughlina. Współzałożyciel oraz Co – leader jednej z największych i najsłynniejszych grup w historii jazzu elektrycznego The Mahavishnu Orchestra. W Ostrowie zespół Billy Cobhama wystąpi w składzie: Billy Cobham – perkusja; Carl Orr - gitara; Christian Galvez – gitara basowa; Steve Hamilton - keyboard oraz Camelia Ben Naceur – keyboards.

Billy Cobham, właśc. William C. Cobham (ur. 16 maja 1944 w Panamie). W dzieciństwie przenióśł się z rodziną do Nowego Jorku, gdzie w roku 1962 ukończył High School of Music and Art. Od roku 1968 współpracował z Horace Silverem, saksofonistą Stanley Turrentine, organistą Shirley Scottem oraz gitarzystą George Bensonem.
Na początku lat 70. Cobham swoje zainteresowanie muzyczne skierował w stronę muzyki fusion i podjął współpracę z zespołem Brecker Brothers, oraz gitarzystą Johnem Abercrombie. Przełomowym momentem w jego muzycznej karierze była współpraca z Milesem Davisem. Billy Cobham wziął m.in. udział w nagraniu kultowych płyt Davisa „Bitches Brew"(1970) oraz „Live-Evil" i „A Tribute to Jack Johnson"(1970); a także „On the Corner"(1972)„Get Up With It"(1974) „Circle in the Round"(1979).

W zespole Milesa Davisa poznał gitarzystę Johna McLaughlina, z którym nawiązał współpracę (album „My Goal's Beyond") po czym, w 1971 współtworzyli zespół The Mahavishnu Orchestra, który stał się jednym z symboli muzyki fusion. W latach 1971 – 73 Billy Cobham nagrał z Mahavishnu Orchestra dwa pierwsze albumy studyjne - kultowe „The Inner Mounting Flame" i „Birds of Fire" oraz „Between Nothingness and Eternity" (1973), a także album live, wydany po latach jako „The Lost Trident Sessions" (1999).
W maju 1973, będąc jeszcze członkiem The Mahavishnu Orchestra, Cobham nagrał swój pierwszy album solowy, zatytułowany Spectrum", uznany po latach za jeden z najlepszych albumów epoki w kategorii fusion; w nagraniu albumu wzięli udział m.in. Jan Hammer z The Mahavishnu Orchestra oraz gitarzysta Tommy Bolin z Deep Purple. Tuż przed ostatnim tournée The Mahavishnu Orchestra, pod koniec 1973, Cobham wziął udział w nagraniu wspólnej płyty Santany i Johna McLaughlina, zatytułowanej „Love Devotion Surrender; wziął też udział w tournée promującym płytę.

Rok 1974 – to początek jego wielkiej kariery solowej, w trakcie której już jako lider kolejnych grup wydał około 40 płyt sygnowanych swoim nazwiskiem w tym m.in. słynne „Crosswinds", „Total Eclipse" oraz „Shabazz".

Do współpracy z Johnem McLaughlinem powrócił w roku 1978 grając na płycie „Electric Guitarist" oraz w roku 1984 - płyta „Mahavishnu". Billy Cobham był chętnie zapraszany do wspólnego grania z największymi liderami świata jazzu i rocka. W roku 1980 występował z Jackiem Bruce'm w zespole Jack Bruce & Friends oraz z Gilem Evansem „Live at the Public Theater". Natomiast w roku 1989 Billy Cobham zagrał z Peterem Gabrielem na jego płycie „ Passion: Music for The Last Temptation of Christ" / ścieżka dźwiękowa do filmu Martina Scorsese uhonorowana nagrodą Grammy w 1990 r. w kategorii Najlepszy Album New Age/. W roku1994 wziął udział w przedsięwzięciu Stanley Clarke, Larry Carlton, Billy Cobham, Najee and Deron Johnson „Live at The Greek" w Greek Theatre w Los Angeles.

Początek XXI wieku przyniósł szereg autorskich albumów Billy Cobhama, m.in. w 2006 „Drum' n' voice 2" – powrót do źródeł muzyki fusion z lat 70. ub. stulecia, z udziałem takich muzyków jak m.in.: Jan Hammer, Buddy Miles, John Patitucci, Jeff Berlin, Dominic Miller, Mike Lindup, Airto Moreira czy Brian Auger.
Billy Cobham dokonując „rewolucyjnych zmian" w sposobie gry na perkusji i „hi-hacie" wywarł olbrzymi wpływ na wielu muzyków młodszej generacji i na trwale wpisał się w historię muzyki jazzowej.
/ oprac. za wikipedia.org/

Partner medialny: radioCENTRUM_106.4

Autor: 

Personalia

e-mail
promocja@rc.fm

Nazwisko: 

Promocja Radia Centrum

NEWS nr 2: 

N

Każde forum komentarzy umieszczone pod informacjami prasowymi na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), nie jest moderowane w czasie rzeczywistym - komentarze nie są weryfikowane przed ich automatyczną publikacją. Nie jest dozwolone umieszczanie w ww. komentarzach: nazw i marek o charakterze komercyjnym, linków czy innego rodzaju przekierowań do innych stron internetowych i jakichkolwiek obiektów graficznych. Wpisy łamiące prawo należy zgłaszać na adres: krysiak@rc.fm. Wpisując jakikolwiek komentarz na niniejszej stronie internetowej (www.rc.fm), autor tego komentarza przyjmuje świadomie do wiadomości i świadomie akceptuje bezwarunkowe prawo właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm) do usunięcia lub modyfikacyjnego skrótu wpisanego komentarza oraz brak gwarancji zapewnienia ciągłości publikacji wpisanego komentarza, jako korespondencji niezamówionej przez właściciela niniejszej strony internetowej (www.rc.fm).